ПАЦІЄНТОРІЄНТОВАНА МЕДИЧНА ДОПОМОГА У РАДОМИШЛЬСЬКІЙ ГРОМАДІ: КОМАНДНА РОБОТА В ПРОЄКТІ ТРИВАЄ
Реформа системи охорони здоров’я в Україні спонукає надавачів медичних послуг опановувати сучасні бізнесові підходи до управління своїми закладами. В основі операційних процесів медичних установ, а отже якісних конкурентних трансформацій в управлінні ними, – потреби пацієнта, кожного, без винятку, і клієнторієнтованість.
Пацієнторієнтовані зміни стосуються не стільки фінансів та створення комфортних умов для клієнтів (хоча це, безперечно, має вагоме значення), скільки менеджменту закладу, комунікації і взаємодії медичного персоналу з пацієнтами та між собою. А ще це величезна командна робота, яка охоплює навчання професійним і гнучким навичкам, формалізацію стандартів діяльності закладу, оптимізацію операційних витрат і розробку системи мотивації медичних працівників тощо.
Усвідомлюючи важливість пацієнто-центрованої моделі надання медичних послуг і підтримуючи ці нововведення в системі охорони здоров’я громадян України, колектив КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Радомишльської міської ради (КНП «Центр ПМСД», ЦПМСД) реалізовує проєкт «Пацієнторієнтована медична допомога – доступна кожному в Радомишльській громаді» (Проєкт). Проєкт триває шостий місяць. І, хоча, за мірками процесу змін – це тільки «дебют»1, та ми вже маємо певні позитивні результати.
Вагомою складовою Проєкту і підвищення якості медичної допомоги у КНП «Центр ПМСД» є навчання персоналу принципам пацієнторієнтованості та пріоритетним послугам. Наразі представники підприємства взяли участь у серії семінарів, організованих у межах грантової програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Розширення послуг, покращення якості та пацієнторієнтованості у закладах ПМД», та додаткових тренінгах як складових активностей Проєкту.
На семінарах з розширення спектру послуг первинної медико-санітарної допомоги та зміцнення потенціалу професійної медичної організації закладів ПМСД навчалися 40 працівників КНП «Центр ПМСД». Семінари (онлайн, офлайн) вели спеціалісти ГО «Академія сімейної медицини України». Тематика навчальних заходів доволі широка: «Роль первинної ланки в освіті громад, вчасному виявленні ВІЛ/СНІДу та туберкульозу та супроводі людей з ВІЛ та туберкульозом»; «Що потрібно знати про психічне здоров’я на первинці; прості інструменти для роботи з психічним здоров’ям»; «Як лікарю шукати доказову інформацію для своєї практики. Групи рівних – сучасний формат БПР для медичних працівників»; «Ведення вагітності на первинці»; «Медична сестра з розширеними повноваженнями – не фантазія, а реальність»; «Розширення методів діагностики та лікування (отоскопія, дерматоскопія)»; «Пацієнторієнтованість»; «Розвиток навичок самодопомоги у пацієнта»; «Паліативна допомога»; «Легеневі захворювання (спірометрія, пікфлоуметрія), підбір інгаляційної терапії».
У першому з двох запланованих тренінгів «Ведення пацієнтів із ВІЛ та ТБ» брали участь 10 медиків КНП «Центр ПМСД». Навчання проводив Ярослав Зятюк, лікар-інфекціоніст, виконавчий директор Херсонської МГО «АСОЦІАЦІЯ 21 СТОЛІТТЯ». Він ознайомив учасників тренінгів з сучасними підходами до консультування і лікування людей, які живуть з ВІЛ/ТБ. Увагу було приділено питанням професійної етики медиків під час надання послуг людям із такими недугами і представникам груп найвищого ризику та зниження стигматизації, пов’язаної з ВІЛ/ТБ, у закладах охорони здоров’я.
Отримані медичними працівниками нашого закладу знання, навички і компетенції, що підтверджуються сертифікатами, сприятимуть розширенню спектру надання послуг та підвищенню якості надання первинної медичної допомоги. А для моніторингу змін і мотивації медичних працівників у закладі були розроблені індикатори якості медичної допомоги та діяльності підприємства.
Обираючи показники вимірів якості, за виконання яких буде здійснюватися преміювання медичного персоналу, ми зупинилися на трьох. Розроблені і затверджені паспорти таких індикаторів якості послуг: 1) кількість пацієнтів з неінфекційними захворюваннями, а саме з діагнозом «Цукровий діабет ІІ типу»; 2) кількість пацієнтів з неінфекційними захворюваннями, а саме з діагнозом «Гіпертонічна хвороба»; 3) вакцинація дитячого населення. Розраховуємо, що впровадження в діяльність центру цих індикаторів і процедур їх верифікації стане одним з важливих інструментів контролю якості не лише медичної допомоги пацієнтам, а й організаційної складової послуг, як-от прийнятих кадрових та управлінських рішень.
Неабиякий вплив на якість надання медичної допомоги має дотримання медичним персоналом стандартів (зовнішніх і внутрішніх), які описують технічну сторону цього процесу. При розробці внутрішніх медико-технологічних регламентів заклади охорони здоров’я керуються Методикою розробки та впровадження медичних стандартів медичної допомоги на засадах доказової медицини, затвердженою наказом МОЗ України від 28.09.2012 № 751 (зі змінами від 26.09.2018, наказ МОЗ України № 1752).
Тому, у межах Проєкту КНП «Центр ПМСД» затвердили п’ять уніфікованих клінічних протоколів та впровадили в медичну практику закладу відповідні клінічні маршрути пацієнтів, а саме: 1) діагностика туберкульозу; 2) гіпертензія: обстеження та стартове лікування; 3) ларингіт у дітей; 4) пневмонія у дорослих; 5) цукровий діабет ІІ типу. Ці стандарти ґрунтуються на міжнародних клінічних рекомендаціях (настановах) DUODECIM і враховують особливості діяльності нашого ЦПМСД. Нові клінічні протоколи сприятимуть зменшенню кількості необґрунтованих призначень та обстежень, а оптимізація клінічних маршрутів – економії ресурсів пацієнтів (часу, коштів).
Тобто, командна робота в Проєкті триває, а буває й «кипить». З’являються нові правила, доробки, документи і будуть ще. Бо ми продовжуємо навчатися, працювати, змінюватися задля здоров’я наших пацієнтів і добробуту Радомишльської громади.
Цю публікацію підготовлено за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), наданої від імені народу Сполучених Штатів Америки». Відповідальність за зміст цього допису, який необов'язково відображає погляди USAID, Уряду Сполучених Штатів Америки, несе виключно компанія ТОВ «Делойт Консалтинг» в рамках контракту №72012118C00001
- Будь-які організаційні зміни проходять три основні стадії: 1) дебют (завоювання прихильності 16 % аудиторії, робота з «інноваторами» та «агентами змін»); 2) розвиток (подолання «прірви змін», робота з «ранньою більшістю», що становить 34 % аудиторії); 3) масштабування (половина людей успішно змінила свою поведінку, залучення більше ресурсів для того, щоб донести цінність зміни другій половині аудиторії – «пізній більшості» та «консерваторам» – 34 % і 16 % аудиторії відповідно) // Кращі практики управління медичним закладом. Посібник / Проект USAID «Підтримка реформи охорони здоров’я». Київ, 2021. – С. 27.